A postáknak muszáj haladni a korral. Az egész világon csökkenőben van a levélforgalom az elektronikus kommunikáció elterjedése következtében. Gyorsabb emailezni, chatelni, mint levelet küldeni. Ennek következtében átalakulóban vannak a postai szolgáltatások. A cégek máshová igyekeznek helyezni a hangsúlyt, többek közt a csomagszállításra, pénzforgalmi tevékenységre, amiről már korábban írtunk is. Ezeknek az óriás közszolgáltatást végző cégeknek is egyre inkább oda kell figyelnie az ügyfél igényeire.
Szinte mindenütt a logisztikai hálózat fejlesztését, a minél gyorsabb, az ügyfél minél közvetlenebb, egyszerűbb kiszolgálását látják kiútnak. Az észtek például litván futárcéget vásároltak. Svájcban csomagautomatákat telepítettek, a németek a nemzetközi háztól házig szállításban, az elégedetlen vásárló számára a gyors csomagvisszaküldésben, is látják a terjeszkedés lehetőségét.
Az sem árt, ha mindehhez jobban kommunikálnak, hiszen az ember szereti tudni mi is történik a csomagjával miután feladta, vagy mikor érkezik. Így a norvég posta például úgy tervez fejleszteni, hogy automatikusan sms-t küld a késésekről, illetve értesít, ha a csomag átvehető.
Franciaországban például „állampolgári konferenciákat" szerveztek, hogy megtudják az emberek véleményét a francia posta jövőjével kapcsolatban. Az egyik sarkalatos kérdés például az volt, hogy szombaton is csengessen-e a postás vagy sem.
A válaszok, ahogy az emberek is, nagyon különbözőek: van, aki elégnek tartja a heti öt alkalmat, van, akik számára minden második nap is megfelelne; de például a városi emberek szeretik a teljes körű, folyamatos kiszolgálást, és úgy tűnik a francia posta vezetője is ebbe az irányba gondolkodik. Ugyanazon elv alapján, amit múltkor az ausztrál önkiszolgáló postákról írtuk, szerinte a jövő az, ha a szolgáltatás mindig és mindenütt jelen van. Hogy természetes legyen, hogy bármikor fordulni lehet hozzájuk.
Lengyelországban és Hollandiában pedig üzlethálózatokkal fogtak össze a helyi posták. Hollandiában egy bútor- és barkácsáruházban nyíltak közös pultok, ahol így az emberek hosszabb nyitvatartási idővel, rendes parkolási lehetőségekkel vehetik igénybe a szolgáltatást. Ráadásul két legyet üthetnek egy csapásra, a felújításhoz szükséges faanyag mellett a szükséges csomagfeladást is elintézhetik.
Lengyelországban csomagautomaták üzemelnek közösben egy elektronikai vállalattal, ahová például a hibás termékeket így közvetlenül vissza lehet küldeni, majd a megjavított eszközt ugyanígy az automatán kapja vissza az ügyfél.