Milliókat érő hibák

2020. június 16. MagyarPosta

Minél ritkább egy régészeti lelet, egy drágakő vagy egy festmény, annál értékesebb, igaz ez a bélyegekre is. Sőt, hatványozottan igaz a bélyeg-tévnyomatokra. Egy-egy nagyon ritka tévnyomat ára felér Monet-, Renoir- vagy Gauguin-alkotásokéval. De mit is hívunk tévnyomatnak? És miért ilyen értékesek?

A tévnyomat tulajdonképpen egy nyomdahibás bélyeg, amely véletlenül átcsúszott az ellenőrzésen, és rövid időre postai forgalomba került, a hiba észlelésekor azonban bevonták. Az, hogy műszaki hiba vagy emberi mulasztás miatt készült tévnyomat, tulajdonképpen mindegy, csak az számít, hogy hány darab maradt közkézen. A budapesti Bélyegmúzeum számos, milliókat érő, mára már legendássá vált tévnyomatot őriz. Ezek közül mutatunk be itt három izgalmas ritkaságot.

A legértékesebb magyar tévnyomat, a Fordított Madonna

 

Ki gondolta volna, hogy egy rosszul elhelyezett papírból milliós ritkaságot születik?

Az 1921 és 1925 között nyomott Koronás Madonna sorozattal– amelyet Helbing Ferenc tervezett – pont ez történt. A bélyeget két színnel, két fázisban nyomták; külön a keretet és külön a középrészt. Az 5000 koronás névértékű címlet esetében azonban valami véletlen folytán fordítva került a  papír  a nyomdagépbe, így az egyik bélyegíven a bélyegábra közepén levő, Szent Koronát viselő Madonna 180 fokkal elfordult. Mivel a képmás szimmetrikusan a bélyeg közepén maradt, az egyforma méretek miatt nem volt nagy a képelcsúszás, ezért nem vették észre az ellenőrök a hibát.  A tévnyomatból egy 100 bélyeget tartalmazó ív postai forgalomba is került. A ritkasággal a budapesti Bélyegmúzeum is büszkélkedhet.

forditott-madonna-tevnyomat.jpg

 

 Amikor lemaradt a felirat

 Szakértők szerint minden idők legdrágább magyar filatéliai ritkasága – a megmaradt ívdarab együttes piaci értékét tekintve – a Nagymánya tévnyomat.

 nagymanya_belyeg_felulnyomat_nelkul.jpg

1938-ban az első bécsi döntés a Felvidék déli, többségében magyarlakta részének visszacsatolásáról rendelkezett. Ennek emlékére a Magyar Posta a Szent István sor 20 és 70 filléres címletét eltérő színben újra nyomta, és az alábbi képen is láthatóan a bélyegeket Hazatérés 1938 felülnyomással látta el.

hazateres-19381-belyeg_felulnyomattal.jpg

Egy felvidéki kisközségbe, Nagymányára azonban olyan 100 bélyegből álló ív került, amelyről hiányzott a felülnyomat. A felirat nélküli tévnyomatból 62 már elfogyott, mire rájöttek a hiányosságra. A 24 bélyeges ívmaradék, amely a Bélyegmúzeum tulajdona, ma már felbecsülhetetlen értékű.

A „himlőhelyes” király

Az 1871-ben kiadott elhíresült bélyegsoron Ferenc József látható. A krómsárga, 2 krajcár névértékű bélyegeken a nyomdafesték nem egyenletesen oszlott el, ennek ’ köszönhetően’ úgy tűnik, mintha himlőhelyes lenne az uralkodó arca. A szépséghiba miatt az elkészült ívek nagy részét ugyan bezúzták, de néhány példány így is forgalomba került. Az egyetlen, ezzel bérmentesített nyomtatvány a Bélyegmúzeumban található.

himlohelyes_kiraly_belyeg.jpg

 

 

Ha felkeltették az érdeklődésedet ezek a becses hibák és további bélyegkülönlegességek is érdekelnek, látogass el a budapesti Bélyegmúzeumba, amelynek a világon egyedülállóan gazdag gyűjteményében több mint 14 millió darab bélyeg található a világ minden tájáról, köztük az említett ritka tévnyomatok is. A gyűjteményből 550 ezer darab látható kiállítva, de ha kérjük, bármelyiket megcsodálhatjuk.  

A múzeum várhatóan a rendkívüli veszélyhelyzet megszűnését követően nyit újra. Bővebb információt itt találsz:http://www.belyegmuzeum.hu/ 

Amikor a tudomány és a technika legyőzött mindent

2020. május 26. MagyarPosta

„Láttam a Földet alattunk és büszke voltam, hogy az emberiség ezt tudta produkálni, a tudomány, a technika legyőzött mindent.[1] - idézte fel az első magyar űrhajós az átélt élményeket. Farkas Bertalan 40 éve, május 26-án indult és június 3-án ért földet szovjet kollégájával. A Magyar Posta ennek emlékére jelentet meg bélyegkisívet, és ennek apropóján gyűjtöttünk össze néhány érdekes, kevésbé ismert tényt az űrutazással kapcsolatban.

ifjusagert_urrepules40_kisiv.jpg

Hazánk az Interkozmosz program keretében vett részt a Szovjetunió békés célú, nemzetközi űrkutatási programjában. Az űrrepülésre 95 vadászrepülőgép-pilóta közül választották ki - alapos orvosi-, intelligencia-, pszichológiai alkalmassági vizsgálatokkal - a két legalkalmasabbat: Farkas Bertalant és Magyari Bélát.

Farkas Bertalan és szovjet kollégája Valerij Kubaszov űrhajója 1980. május 26-án, moszkvai idő szerint 21 óra 20 perckor, magyar idő szerint 20 óra 20 perckor indult a világűrbe. A szovjet-magyar páros 9 napot töltött az űrben és június 3-án tért vissza a Földre Szojuz–35 űrhajó leszállókabinjában.

6+1 érdekesség a 40 évvel ezelőtti űrutazásról:

  1. Ezzel az űrutazással Magyarország a nemzetek sorában hetedikként léphetett ki a világűrbe.[2]
  2. Már 1978-ban Farkas Bertalanra esett a választás, de biztonsági okokból Magyari Béla is ugyanazt a kiképzést kapta.[3]
  3. Farkas Bertalan szülei – különösen édesapja – nem támogatták, hogy fiúk vadászpilóta legyen. Végül édesanyja titokban mégis aláírta az engedélyt az édesapa helyett. Ennek a tollvonásnak köszönhetően indulhatott el Farkas Bertalan a világűr felé is.[4]
  4. Az űrállomáson a tudományos mérések és kísérletezések mellett “magyar napokat” is tartottak: az ”étlapon” a sertéspörkölt is szerepelt. A mindennapokat a Gusztáv c. rajzfilmsorozat epizódjai és Koncz Zsuzsa dalai is színesítették.[5]
  5. A magyar űrhajós a nagy utazásra magával vitte az akkori Magyar Televízió kabalafiguráját, a Tévémacit.[6]
  6. Az eseményről 1980-ban a Magyar Posta Szovjet-magyar közös űrrepülés címmel egy alkalmi bélyeget és egy alkalmi bélyegblokkot is kibocsátott. 

+1:  Az űrutazás 40. évfordulóját 2020. június 3-án alkalmi bélyegkisív kibocsátásával köszöntjük, melynek elkészítéséhez Farkas Bertalan is segítséget nyújtott.

A bélyeg további nemes célt is szolgál: a feláras bélyegkisív két címletéhez kapcsolódó felár összegét a Magyar Posta az ifjúsági bélyeggyűjtés támogatására fordítja.

 A négy bélyegből álló bélyegkisívet Baticz Barnabás grafikusművész tervezte. A címleteken a Jurij Gagarin Űrhajóskiképző Központ, a Szojuz–36 űrhajó startja, a Szaljut–6 űrállomás és a Szojuz–35 visszatérő kabinjának képe jelenik meg.

urrepules40_fdc_50.jpg

Az alkalmi borítékon balról jobbra haladó sorrendben Farkas Bertalan, Leonyid Ivanovics Popov, Valerij Viktorovics Rjumin és Valerij Nyikolajevics Kubaszov szerepel. Az alkalmi bélyegzőn pedig az űrhajó kilövésének pillanata látható.

Az alkalmi bélyegkisív 15.000 példányban készült és megvásárolható a Filapostán, a filatéliai szakszolgálatokon, egyes postákon és a www.posta.hu-n.

 Farkas Bertalannak köszönjük a bélyegtervezésben nyújtott lelkes szakmai közreműködését! :)

 

 [1] Nem akarok az utolsó magyar űrhajós lenni – Farkas Bertalan a Mandinernek, 2019

[2] Wikipédia

[3] Index: 70 éves Farkas Bertalan, az első magyar űrhajós

[4] FEOL: Farkas Bertalan: „Az emberiség kíváncsi”

[5] Wikipédia

[6] Origo: Farkas Bertalan nem egyedüli magyarként ment az űrbe

 

 

SZÉPSÉGVERSENY RENDSZERES MAGYAR INDULÓVAL!

2020. május 20. MagyarPosta

Tudtad, hogy szépségversenyt nem csak csinos, ifjú hölgyek körében rendeznek, hanem bélyegek között is? Az évente meghirdetett megmérettetésen Európa valamennyi postája részt vehet a megadott témában általa kibocsátott bélyeggel. A szakmai díjon túl pedig közönségszavazás alapján is hirdetnek győztest! Szavazz te is a magyar indulóra!

Az „EUROPA” bélyeg az egyik legnépszerűbb gyűjtési tematika a bélyeggyűjtők körében. A hivatalos logóval ellátott kiadványok igazi kuriózumnak számítanak a bélyeggyűjtők között. A versenyen induló bélyegek témája minden évben más, de mindig valamilyen közös európai történelmi, kulturális értékre vagy közös célokra hívja fel a figyelmet. A 2020-as verseny témája a régi postai útvonalak, melyre a Magyar Posta Elekes Attila André tervezőművész munkájával nevezett.

europa2020_hun_brown.jpg

A XIV. században I. (Nagy) Lajos uralkodása idején a magánleveleket az ún. mészárosposták, azaz a marhákat az Alföldről külföldi piacokra hajtó marhahajcsárok hozták-vitték. A versenyre nevezett bélyegen a debreceni mészáros céh sárgarézből készült cégére és egy szarukürt, az alnyomaton pedig Balla László festő-grafikus rendkívül gazdagon kidolgozott munkája : a Mészárosposta vonulása Magyarországon című rézkarc látható.

europa2020_kisiv_feherperf_50.jpg

 

DOBOGÓS MAGYAR BÉLYEGEK:

 Az Europa-bélyeg szépségversenyre vonatkozó kezdeményezés 2003-ban indult. A Magyar Posta 2008 óta minden évben részt vesz a megmérettetésen és számos alkalommal szerzett dobogós helyezést:

  •  Aranyérmes lett a Levélírás (2008), a Csillagászat (2009), a Gyerekkönyvek (2010) és a Látogatás (2012).
  •  Ezüstérmet kapott a Postai furgonok (2013), az Erdők (2011), Régi játékok (2015) és Hidak (2018).
  •  Bronzérmet szerzett 2016-ban a Gondolkodj zölden! tematikájú bélyeg.

 Figyelem! A szavazatok leadására idén 2020. szeptember 9-ig van lehetőség itt: www.posteurop.org/europa2020

 A végeredményt a tervek szerint a PostEurop plenáris ülésén teszik közzé, melyről szintén hírt adunk majd!

 A szavazatokat előre is köszönjük! J

Neked is eSzemélyid van? Ha még nincs, érdemes kiváltani.

2020. május 15. MagyarPosta

Tudtad, hogy hivatalos és magánügyeidet is intézheted elektronikusan eSzemélyi segítségével? Három előnye is van: környezettudatos, mert használatával csökken a papírfelhasználás, kényelmes, mert online történik és gyorsabb, mint a személyes ügyintézés.

Az elektronikus személyi igazolvány 2016 óta igényelhető, ma már az új igénylők csak ilyen igazolványt kapnak[1].

foto3.jpeg

Az eSzemélyi igazolvány chipje a személyes adatokat biztonságosan tárolja. Az adatok eléréséhez az arra feljogosítottnak szüksége van egy speciális kártyaolvasóra, amely segítségével megfelelő szoftver telepítése után az információk megjeleníthetők.

Az eSzemélyi használható többek között a gyógyszertárakban eRecept kiváltásakor, vagy akár vasúti bérletét is hozzárendelheti chipes igazolványához. Az eSzemélyivel a postán is lényegesen gyorsabban, kényelmesebben intézheted ügyeidet, például amikor ajánlott levelet veszel át, vagy amikor kézbesítés során a postás PDA-ján a kártya egyetlen érintésével azonosíthatod magad.

Kevesen tudják, hogy az eSzemélyihez e-Aláírás funkció is kérhető, ez az ország bármely okmányirodájában igényelhető. Hogy miért érdemes aktiválni ezt? Mert bármely elektronikus dokumentumot hitelesíteni lehet vele, nem kell például kézbesítéskor a küldemény átvételét aláírással igazolni, hanem az okmányt PDA-hoz érintve egyszerűen beütöd a hétszámjegyű e-Aláírás PIN kódot és már kész is a ’hitelt érdemlő’ aláírás.

Ma már több mint 4,3 millió[2] magyar állampolgár rendelkezik eSzemélyivel. Akinek még chip nélküli személyazonosító igazolványa van, az illeték- és díjmentesen – az okmány lejáratától függetlenül – lecserélheti azt eSzemélyire bármely okmányirodában vagy kormányablakban.

Az eSzemélyiről további részleteket a www.eszemelyi.hu oldalon olvashatsz.

Ne felejts hozzá e-Aláírás funkciót is kérni! :)

 

[1] A 65. életévet betöltött – nem letelepedett jogállással rendelkező – jogosult kérheti, hogy a részére határidő nélküli érvényességi idejű új személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra. A határidő nélküli érvényességi idejű személyazonosító igazolvány tároló elemet nem tartalmaz, így elektronikusan igénybe vehető szolgáltatásokhoz, elektronikus személyazonosításhoz, elektronikus aláíráshoz nem alkalmazható. Természetesen ez csak egy lehetőség a 65. év feletti polgár számára, ha nem kíván élni vele, ő is a főszabályként 6 éves érvényességi idejű, tároló elemmel rendelkező új személyazonosító igazolványt kapja.

[2] 2020. februári 29-i adatok alapján

”Fenn a kék egek, lent az emberek” - 50 éves a Zugligeti Libegő

2020. május 11. MagyarPosta

Fenn a kék egek. Lenn az emberek. Mint a napfény, mint a madár, köztük lebegek. Köztük libegek.” – Tamkó Sirató Károly sorai tökéletesen visszaadják azt a páratlan hangulatot, melyet a Zugligeti Libegőn élhetünk át.  
libego_belyeg.jpg

Az élmény egészen más, ha felfelé utazunk, mint mikor lefelé haladunk:

  • Felfelé a Tündér-szikla, a Hunyad-orom lábánál lévő Szószék-szikla mutatja a felszín közeli dolomit kitörését.
  • Visszafelé káprázatos a kilátás a Hármashatárhegy vonulatára, a Pilis csúcsaira, a főváros és az azt keresztbe szelő Duna látványára.

A Libegő létrehozásának eredeti célja az volt, hogy a kirándulni, sportolni vágyók gyorsabban eljuthassanak a János-hegyre. Az átadás 1970. augusztus 20-án volt.

Alább 5 +1 érdekesség, amit nem (biztos, hogy) tudtál az idén 50 éves Libegőről.

  1. a drótkötél pályája kicsit több mint 1 kilométer hosszú, egész pontosan 1040 méter,
  2. a szintkülönbség 262 méter, ezt lassabban tesszük meg, mintha mozgólépcsőn utaznánk felfelé, mindössze 4 km/óra sebességgel, így 12 perc alatt ’libeg át’ a szerkezet az egyik állomásról a másikra,
  3. 50 év alatt mindössze egyetlen baleset történt rajta, az is az utas hibájából, aki menet közben felhajtotta a „függőszék” biztonsági karfáját.
  4. több tízezer javaslat közül választották ki a Libegő nevet, a hivatalos neve azonban „Jánoshegyi Légpálya",
  5. Hagyomány a tavaszi „Előzd meg a Libegőt” futóverseny, ahol a versenyzők a meredek hegyoldal keskeny ösvényén futnak, sokszor inkább kapaszkodnak fel az alsó állomástól a felső végállomásig.

+1:       Bár a járványhelyzet miatt a Libegő egyelőre nem üzemel, addig is, míg újra nyit, megcsodálható bélyegen. A Magyar Posta alkalmi bélyeget bocsát ki a Zugligeti Libegő átadásának 50. évfordulójára.

libego_fdc.jpg

Az alkalmi bélyegkép fő motívuma a csodálatos környezetben üzemelő Zugligeti Libegő. Az alkalmi borítékon a János-hegyi végállomás épülete, míg az alkalmi bélyegzőn egy függőszék stilizált rajza látható.

Az alkalmi bélyeg 50.000 példányban, Hefelle Glória grafikusművész tervei alapján készült. Megvásárolható a Filapostán, a filatéliai szakszolgálatokon, egyes postákon és a www.posta.hu-n.

A 150 éve népszerű páros: Margit és Gellért

2020. május 11. MagyarPosta

A Clark Ádám tér híres párja: az Alagút felől „Margit”, a Budai Vár felől „Gellért”várakozik. „Ők” azok, akik mindig csak félúton találkoznak egymással, és egyszerre 24 embernek okoznak örömet. A Budavári Sikló a főváros egyik legnépszerűbb látványossága, a Világörökség része. A Budai Várba ugyan 1928 óta visz fel autóbusz utasokat, de a turisták annyira megkedvelték a Budavári Siklót, hogy népszerűsége és forgalma nem csökkent.siklo_belyeg.jpg

tovább

Lánglovagok 150 éve

2020. május 04. MagyarPosta

Két perc – riasztás esetén ennyi idő alatt kell elkészülni és kocsiba pattanni egy tűzoltónak. Ha segélyhívás érkezik, először a riasztólámpa gyullad ki a tűzoltólaktanyában, pár másodpercnyi idő jut lélekben is felkészülni. Sokan állítólag otthon is reflexszerűen felpattannak, ha hirtelen valaki felkapcsolja a villanyt. Idén ünnepeljük a magyarországi lánglovagok szervezett működésének 150. jubileumát, a Magyar Posta alkalmi bélyegsor bocsátásával köszönti őket.

tuzoltosag_sor_small.jpg

Mint oly sok jelenleg is működő intézmény, a szervezett tűzoltás alapjait is Szent Istvánnak köszönhetjük. Rendelete szerint a korabeli ’tűzőrző’ feladata volt, hogy vigyázzon a tűzre, hogy az ki ne aludjon, vagy ne terjedjen tovább, míg a többiek templomban vannak. Később ácsok és kovácsok céheire bízták a tűzoltás feladatát, aztán a városokban tűztornyokat állítottak, melyekből a tűzőrség figyelte az épületeket.

A magyarországi modern, központilag szervezett tűzoltóság alapjait a reformkorban Széchenyi István kisebbik fia, gróf Széchenyi Ödön teremtette meg.

Széchenyi Ödön 1862-ben több hetet töltött Angliában, ahol az akkor már híres „Fire Brigade”-nál szerzett gyakorlati tűzoltó ismereteket, és Londonból hazafelé francia és német városok tűzvédelmi rendszereit is tanulmányozza. Hazatérve megállapította Pest és Buda hiányosságait e téren, és 1863-ban megkezdte a fővárosi tűzoltóság szervezését. Az intézményesítéshez pénzt gyűjtött, még az akkor Pest-Budán tartózkodó Alexandre Dumas, francia író is adományozott 110 frankot, amelyet magyar gróf egy díszkard ajándékozásával viszonzott.

Széchenyi Ödön munkájának eredményeket 1870-ben megalakult az első magyar Önkéntes Tűzoltóság és pár nap különbséggel a Hivatásos Tűzoltóság.

A magyar tűzoltóknak számos fejlesztést, találmányt köszönhetünk, mint pl. az egyenruhát, amiből volt téli és nyári is, a mászóövet, a speciális baltát, a sugárcsövet, köteleket, sisakokat.

A Magyar Posta alkalmi bélyegsor kibocsátásával emlékezik meg a Magyar Tűzoltóság és a Magyar Tűzoltó Szövetség alapításának 150. évfordulójáról. A 125 Ft-os bélyegkép fő alakja a budapesti tűzoltóság főparancsnoka, a Magyar Országos Tűzoltó Szövetség első elnöke gróf Széchenyi Ödön, mellette Az első tűzoltó szakkönyv (1864) képe látható.

tuzoltosag_fdc.jpg

A 135 Ft-os címlet fő alakja a tűzoltóság védőszentje Szent Flórián, mellette pedig az 1871. szeptember 17-i pesti tűzoltógyakorlatról készített metszet részlete és a tűzoltójelkép jelenik meg. Az alkalmi borítékot egy tűzoltó zászló részlete, a bélyegzőben pedig a tűzoltójelkép stilizált rajza díszíti.

A kétcímletű bélyegsorozat címletei 50.000-50.000 példányban Kara Orsolya grafikus tervei szerint készültek a Katasztrófavédelem Központi Múzeuma által biztosított forrásanyagok felhasználásával.

Az újdonság 2020. május 4-én jelenik meg, és ettől az időponttól kezdve megvásárolható az elsőnapi postákon, a Filapostán, a filatéliai szakszolgálatokon, egyes postákon és a www.posta.hu-n.

 

„ Az igazság szabaddá tesz titeket.”- 100 ÉVE SZÜLETETT SZENT II. JÁNOS PÁL PÁPA

2020. május 04. MagyarPosta

Ezt az evangéliumi mondatot választotta az utókor számára örökül II. János Pál pápa egy életrajzírója szerint. A Szentatya modern gondolkodónak számított, aki bocsánatot kért az egyház múltbéli bűneiért, és igyekezett leépíteni a pápaság barokkos pompáját.  Többet utazott, mint az összes addigi pápa. Magyarországra kétszer is ellátogatott, és magyarul szólt a fiatalokhoz.

455 év után II. János Pál volt az első nem olasz származású, és az összes addigi pápa között a legelső, aki egy szláv nép fia. 1920. május 18-án született Lengyelországban. A Karol nevet apja azért adta fiának, mert nagy tisztelője volt IV. Károly magyar királynak.

A Szentatya 104 külföldi utazása során több olyan országba is ellátogatott, ahol pápa azelőtt még nem járt. Kiválóan és rendszeresen használta a tömegkommunikációt és útjait az evangelizáció céljaira. II. János Pál a népek és vallások közti egyetértés elősegítésén fáradozott. 

janos_pal_papa_blokk_25.jpg

Magyarország 1988-ban Lengyelország után elsőként hívta meg a Szentatyát. Ennek a meghívásnak tett eleget II. János Pál 1991-ben, amikor szentmisét tartott Esztergomban, Máriapócson, Pécsett és Budapesten. A Hősök terén közel kétszázezer ember előtt tartott szentmisét. Magyarországi tartózkodásai alkalmával nemcsak állami és egyházi vezetőkkel találkozott, hanem a tudomány és a művészet képviselőivel, a zsidó hitközségek küldöttségével, a Szent István-bazilikában pedig a betegekkel is.

Emlékezetes pillanat volt, amikor a Népstadionban a hazai fiatalokhoz magyar nyelven szólt: https://www.youtube.com/watch?v=7fMbqzuLBag

A Pápa élete számos csodás mozzanatot is tartalmazott. A fátimai Szűzanya csodálatos közbenjárásának tulajdonította, amikor 1981. május 13-án túlélt egy merényletet, melyet egy török férfi követett el ellene. A boldoggá avatásának egyik feltétele volt, hogy történjen legalább egy olyan csoda, amely bizonyíthatóan az ő közbenjárásának tudható be. II. János Pál esetében egy francia apáca meggyógyulásának körülményeit hivatalosan is megtörtént csodának ismerték el.

Szentté avatására 2014. április 27-én, az Isteni irgalmasság vasárnapján került sor.

A Magyar Posta alkalmi bélyegblokk kibocsátásával köszönti Szent II. János Pál pápa születésének 100. évfordulóját. A bélyegképen –melyet Baticz Barnabás grafikusművész tervezett - II. János Pál pápa érkezése látható 1991-ben a Hősök terére, a Szent István napi ünnepi szentmisére. A blokk keretrajza pedig azt a pillanatot örökíti meg, amikor a Szentatya megáldotta a betegeket és az öregeket a Szent István Bazilikában. A borítékon a vatikáni Szent Péter-bazilika belső kupolája, míg az alkalmi bélyegzőben a pápai pecsét stilizált rajza található.

janos_pal_papa_fdc_25.jpg

Az alkalmi bélyegblokk alapváltozata mellett limitált speciális nyomdatechnikai változatok, valamint reprezentatív bélyegszett is megjelenik. A termékek a Filapostán, a filatéliai szakszolgálatokon, egyes postákon vásárolható meg, vagy megrendelhetők a philately@posta.hu e-mail címen illetve a www.posta.hu-n.

„AZ ÉRTÉKTELEN BÉLYEG ÉRTÉKE A SZÉPSÉGE”

2020. április 17. MagyarPosta

Az értéktelen bélyegek általam életre kelnek, segítségükkel létrejön valami új, különleges. Engem ez örömmel tölt el.” Czimer-Szendrei Judit bélyegkép-készítő művész mesél szenvedélyéről.

 "Jó látni, amikor a kiállításomról a látogatók vidáman, mosolyogva mennek ki az ajtón. A legtöbb ember életéből hiányzik az alkotás, pedig erre nagy szükség van, és bátorítok is mindenkit az önkifejezésre, hiszen ha látja maga előtt megjelenni a művet, az csodálatos érzés." – vallja Szenderi Judit, aki a kollázs, és a montázs-technika eszközeivel olyan jellegzetes, egyedülálló képeket alkot, melyeket Magyarországon rajta kívül senki. „A képeket nézve olyan egyszerűnek tűnik, pedig több ember munkája van benne: édesanyám, lányom áztatják, válogatják a bélyegeket; férjem pedig a menedzserem.”

 20190803_124041_kicsi.jpg

Judit már kislány korában is gyűjtötte a bélyegeket, az ezzel való foglalatoskodás örömét, a bélyegek iránti szenvedélyét később gyermekeinek is továbbadta.  „Manapság már nem gyűjtök bélyeget. Abból dolgozom, amit a barátaim, ismerőseim adnak nekem. Gyerekkoromban otthon, a napköziben sokat kézimunkáztam, ajándékot nem vásároltam, hanem magam készítettem meglepetést a családtagjaimnak, rajzórákon viszont nem jeleskedtem. Valahogy így kezdődött alkotói pályám.”

 Szendrei Judit életét a bélyegek mellett a zene szeretete is meghatározza. „Amikor dolgozom, mindig hallgatok közben zenét. Feltölt és kikapcsol. A Beethoven Emlékévhez kapcsolódóan a magam eszközeivel szerettem volna kifejezni tiszteletemet a nagy zeneszerző előtt. A Debreceni Filharmonikusok egyik koncertje utáni napon kezdtem el azt a képet, melynek aztán a Beethoven Debrecenben címet adtam. Olyan bélyegképet készítettem, amelyen a bélyegek elrendezése a hangszerek elrendezését idézi. A teljes zenekart ’leképeztem’ bélyegekből, de rajta van a képen a Hármasverseny három szólistája is. A keretben van egy gomb, azt megnyomva a Hármasverseny néhány taktusa hallható.”

 70_csak_a_mi_szerelmunk_bizonyos_only_o.jpg

Az alkotó első kiállítása 2018. október elején nyílt meg munkahelyén, Debrecenben az addig készült 35 képből. A látogatók biztatták, hogy mutassa meg a képeket másoknak is. Így jutott el számos magyarországi kiállításra, de Londonba, Hollandiába, sőt egy képe Albániába is.

 „A Magyar Posta közreműködésével a bélyegek szentélye, a budapesti Bélyegmúzeum adott helyet március 6-tól a legújabb kiállításomnak, ahol a képeimnek különleges hátteret ad az ott található több millió darabos bélyegkincs. Bár a járványhelyzet miatt a Bélyegmúzeum és vele a kiállítás is bezárt egy időre, a múzeum munkatársai elkészítették a képeim virtuális kiállítását, amely itt megtekinthető. Köszönet érte.”

https://www.facebook.com/Belyegmuzeum/photos

MEDDIG HITELEZ MÉG NEKÜNK A FÖLD?

2020. március 06. MagyarPosta

Évről évre egyre hamarabb jön el a Túlfogyasztás Világnapja. 2018-ban augusztusra esett ez a nap, tavaly már július 29-re elhasználtuk a Föld egy évre elegendő erőforrásait. Beszédes adat, hogy 1970-ben csak december 23-án értük el a túlfogyasztás határát.

Magyarországon az energiafogyasztás jelenti a legnagyobb környezetterhelést, mivel annak döntő részét fosszilis energiahordozókból biztosítjuk. Ezért egyének és vállalatok közös felelőssége, hogy az energiát hatékonyan hasznosítsuk.

triciklis_postas.pngA Magyar Posta mindennapjainak szerves része a környezetvédelem. Mi már a múlt század elejétől használtunk elektromos járműveket a szállításban. Mára pedig a környezetvédelem több területén is jelentős eredményeket értünk el..

Az országban a Posta rendelkezik az egyik legjelentősebb járműparkkal. Az energiahasznosításunk közel fele a szállítási folyamatokhoz köthető. Ezért különösen figyelünk arra, hogy járműveink CO2-kibocsátása - a vállalat infrastruktúrájához mérten - viszonylag alacsony legyen. Ezért folyamatosan arra törekszünk, hogy a legkorszerűbb eszközök kerüljenek a flottánkba, csökkentve a környezetre és az úthálózatra gyakorolt káros hatásokat. Az elektromos járműparkunk a nemrégiben 27 db Renault Kango Maxi Z.E. Express L2-vel bővült.

elektromos_auto.jpg A sofőröket folyamatosan „ECO” vezetésre képezzük. A szolgáltatások iránti kereslet növekedéséből eredő futásteljesítmény-növekedést és az ebből eredő üzemanyag-igény növekedést ellensúlyozni azonban komoly kihívás.

Ma van az energiatakarékosság világnapja. A hazai utakon ma is igyekszünk a legkisebb CO2 kibocsátással, a legkevesebb üzemanyag-felhasználással kézbesíteni a leveleket, csomagokat. Ha Ön is szívesen feltöltődne egy kis energiával, sétáljon egyet a friss levegőn, élvezze azt a sok jót, amit a természettől kaptunk és gyarapítsa is a környezettudatosan élők táborát. Ez az egyetlen módja, hogy minél tovább hitelezzen nekünk a Föld.