Világritkaság a Balaton-bélyeg

2014. május 30. postar

Itt a jó idő, és lassan talán a nyár is megérkezik, akkor pedig irány a Balaton. Mindannyiunk kedvenc tava, ahová szerintem szinte nincs ember Magyarországon, akit nem kötne valamilyen emlék, élmény a magyar tengerhez. Engem személy szerint nagyon sok gyerekkori nyár, aztán továbbiak a saját gyerekeimmel.

zsgt_level_1.jpg

Gyönyörű látvány, amikor lenézünk valamelyik kilátóból vagy a partról a vízre és jönnek-mennek a vitorlások, a hajók. Éppen tavaly jutottunk el a gyerekekkel egy sétahajózásra Balatonfüred és Tihany között, korábban az egyik osztálykirándulás emlékéhez szorosan kötődik a kompozás is Szántódról. Azonban igazából sosem gondoltam bele a balatoni hajózás történetébe.

Az első gőzhajó, a Kisfaludy éppen Füredről indult el 1846. szeptember 21.-én. Érdekes, hogy éppenséggel nem nyár elején, hanem pont ősszel indult útnak. A balatoni hajózást Kossuth Lajos és Széchenyi István is szorgalmazta. Olyannyira, hogy az utóbbi kezdeményezésére jött létre a Balatoni Gőzhajózási Társulat, amely a Kisfaludyt is működtette. A vasút megjelenése egy időre a gőzhajózás alkonyát hozta1886-ban le is állították végleg.

A tó második gőzösét, a Balatont 1872-ben indította el a Zala-Somogy Gőzhajózási Társaság. Révfülöp és Balatonboglár között közlekedett személy- és teherszállításra is használták. A társaságnak azonban nem igazán ment jól, így beszálltak a postai szállításba is. Füred és Keszthely között szállították a küldeményeket. 1875-ben egy kis nyomdában elkészíttették a levelek szállítását segítő magánpostabélyegeket, amit a filatélia ZSGT-bélyegeknek vagy Balaton-bélyegeknek nevez. A megmaradt darabok ma már igazi világritkaságnak számítanak, hiszen mindössze körülbelül húsz példányukat ismerjük.


A bélyegeken 1875-ös bélyegző található, és valószínűleg ez volt az egyetlen év, amikor saját bélyeggel szállították a küldeményeket. Ugyanis a társaság 1876-ban teljesen tönkrement. A sors furcsa fintora, hogy a Balaton a Dunára került, ahol még egészen az 1970-es évekig működött. Aztán a 90-es években bár lett belőle a boglári parton, majd 2012-ben felújították és műemlékként rendezvényeknek ad helyet. A hajónak így hosszabb karrierje lett, mint a Balaton-bélyegnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://posta.blog.hu/api/trackback/id/tr846230138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.