Postások földön, sínen, levegőben

2015. augusztus 26. postar

A múlt héten a postások és az ügyfelek kapcsolatát illusztráló képekből szemezgettünk az amerikai Smithsonian National Postal Museum flickr oldaláról. Most egy kicsit a postai járművek „evolúcióját” bemutató fotók között nézünk szét, amelyek fejlődése egyre szélesítette és egyszerűsítette a levelek és csomagok kézbesítését, akár egyre nagyobb tömegben, nehezen elérhető területekre is.

Persze postások ma is gyalogolnak, de már több mint egy évszázaddal ezelőtt is igyekeztek minél többfajta járművet a szolgálatukba állítani, hogy a kézbesítés gyorsabb és egyszerűbb legyen. Természetesen az egyik legkézenfekvőbb közlekedési eszköz a lovaskocsi volt akár két, akár négy keréken.

levelszallito_1900_1.jpgVidéki levélszállító megáll egy postaláda mellett Massachusettsben

Néha az egész postahivatal négykerékre került és házhoz ment az ügyfeleknek, hiszen nem minden településen volt állandó posta. Az 1905-ös képen egy Minnesotában rendszeresített postakocsi látható, amely nem csak a küldeményeket kézbesítette, hanem bélyegeket, borítékot, egyéb postai termékeket is lehetett a postástól venni, valamint pénzes utalványokat is be lehetett váltani, ki lehetett egyenlíteni.

postahivatal_negykereken_1905_2.jpgPostahivatal négykeréken (1905)  

Télen szánnal oldották meg a levélszállítást. A kép 1910 körül készült. Egy női postás a lovasszán hajtója. Havas területeken a szán mint szállítóeszköz elengedhetetlen volt a kézbesítők téli munkájához, de csak második jármű volt, így beszerzése nemegyszer anyagi gondot okozott a kézbesítőknek, akiknek erre saját zsebből kellett áldozniuk.

szan_1910_3.jpg

Alaszkában pedig a kutyákat fogták a szán elé, amikor a szükség úgy hozta. A legzordabb téli időszakokban csak a legszükségesebb postát szállították ki, ami nem fért a szánra, annak várakoznia kellett tavaszig, hogy elérjen a címzetthez.

alaszka1_4.jpg

Az autó megjelenése a postai kézbesítést, csomagszállítást is forradalmasította, bár az első motoros járművek még nem mindenki szemében jelentettek egyértelműen hatékony megoldást. Egy vidéki kézbesítő épp a hivatalos fotósnak pózol autójával, (1905.) amelyet a központi postai irányítás is próbált promotálni mint alternatívát a lovaskocsik helyett. Ezek közlekedésére azonban a vidéki utak gyakran még nem voltak alkalmasak. 

auto_1905_5.jpg

Egy izgalmasan módosított Ford T modell, amelyet kifejezetten a postásoknak fejlesztett ki a cég, a téli közlekedéshez. Az első kerekeket sítalppal helyettesítették, a hátsókat pedig lánctalpakkal kötötték össze.

fordt_6.jpgTermészetesen a postavonatok is nagyon fontos szállítási eszközök voltak nagyobb távolságokon. Felpakolják a küldeményeket a „postahivatal” vagonba. (1925.)

vonat_1925_7.jpg

Az első rendszeresített légipostajárat készülődik induláshoz Washingtonban, 1918-ban, a Jenny nevű kétfedelű repülővel.

elso_rendszeres_legiposta_8.jpg

Az autók később természetesen győzedelmeskedtek a lovaskocsik és szánok felett. Erről tanúskodik az 1947-es kép is a postaautóról.

mailtruck_1947_9.jpg

Vagy 1950-ből a csomagszállító teherautóról. Ezt az autót kifejezetten csomagok kézbesítésére tervezték, levelet nem szállított. A II. világháború után megnövekedett a csomagrendelések mértéke, egyre többen rendeltek különböző termékeket postán keresztül.

varosi_csomagszallito_1950_10.jpg1954-ben egészen érdekes háromkerekű járgányokat kezdett használni az amerikai posta. Ezeket egy washingtoni karácsonyi parádén vonultatták fel. A felvonulást vezető kis kocsit Rudolf, a piros orrú rénszarvas „jelmezébe” bújtatták.

haromkereku_1954_11.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://posta.blog.hu/api/trackback/id/tr707734304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása